Descopera povestea impresionanta a celei mai vechi gari din Romania

Barsan ATTILA/Shutterstock.com

Barsan ATTILA/Shutterstock.com

Cea mai veche gara din Romania se afla in judetul Caras-Severin, la Oravita. Oraselul, care astazi este doar o umbra a ceea ce a fost pe vremea inaugurarii garii, gazduieste inca din 1846 cea mai veche gara de pe teritoriul tarii noastre.

Despre Oravita

Situata la vremea construirii garii sub dominatie austro-ungara, Oravita era o asezare dotata cu tot ce era necesar pe atunci: biserici, farmacii si teatre. Astazi, orasul este doar un alt punct pe harta, fara vreo insemnatate administrativa anume, desi in trecut a fost capitala de judet. Totusi, Oravita nu este un oras lipsit de obiective turistice. Pe langa cea mai veche gara din Romania, aici pot fi vazute cel mai vechi oficiu miner, cele mai vechi baraje, cel mai vechi teatru construit in tara si prima cale ferata montanta din Romania (Oravita-Anina).

La Oravita, trupele locale de amatori, au organizat spectacole de teatru incepand cu secolul  al XVIII-lea. Donatiile stranse in urma spectacolelor erau destinate constructiei noului edificiu care avea sa fie primul teatru de pe teritoriul actual al Romaniei. Vestea s-a dus repede, astfel ca la inaugurare au asistat chiar si regele Francisc al II-lea si regina Carolina-Augusta.

Ceea ce putini stiu este ca la teatrul din Oravita a fost primit insusi Mihai Eminescu, pe vremea cand era sufleur in trupa lui Mihai Pascaly. In anul 1868, intr-o zi de vara, Eminescu sosea la gara impreuna cu ceilalti colegi de trupa, asteptati fiind de o multime entuziasmata de oameni ai locului. A doua zi au fost sustinute spectacole la teatrul din oras care azi poarta numele maestrului.

Cea mai veche gara din Romania – gara din Oravita

Gara, care astazi face parte din Patrimoniul National al Romaniei, a fost construita in aceeasi perioada cu primul traseu feroviar din tara (Oravita – Racasdia – Vraniut – Berliste – Milcoveni – Iam – Straja – Iasenova – Rosia – Biserica Alba – Vracevgai – Socol – Bazias).  Calea ferata care unea Oravita de Bazias a fost inaugurata la numai 16 ani dupa prima linie de cale ferata dintre Liverpool si Manchester.

Primul tren care a ajuns in gara din Oravita a fost unul care transporta marfa si a oprit in gara in august 1854, iar trenurile cu calatori au aparut abia doi ani mai tarziu. Primele trei vagoane cu calatori care au ajuns in Oravita au oprit in gara in noiembrie 1856.

Constructia din Oravita a reprezentat o premiera pentru acea vreme, deoarece cladirea dispunea de un lift care facilita accesul calatorilor pe peronul aflat mai sus decat nivelul strazii. Totodata, gara din Oravita a fost declarata in nenumarate randuri un monument de arta inginereasca si arhitectura tehnica datorita dotarilor de care dispunea in momentul inaugurarii si a structurii solide.